Varumärken – tillgångar på frammarsch
På senare tid har det betalats stora summor vid internationella företagsköp där några av de stora tillgångarna har varit väl inarbetade varumärken. Bl a Nestlés köp av Rowntree för fem gånger det bokförda värdet eller 26 gånger årets resultat. Köpeskillingen för Rowntrees varumärken som AFTER EIGHT och KIT KAT var till stor del förklaringen till den höga köpeskillingen som var på totalt 4,5 miljarder dollar. Detta visar att man blivit mer och mer medveten om ett välkänt varumärkes enorma värde. Även i mindre företag har varumärkena utvecklats till värdefulla tillgångar och många företagsledare talar idag respektfullt om varumärket som företagets värdefullaste och viktigaste tillgång. Hela företagets goodwillvärde ligger oftast i varumärket. Märken som Volvo, Pripps och IBM har funnits länge på marknaden och är fortfarande marknadsledande. Detta har självfallet skett genom produktutveckling, kvalitetskontroll och service, men kontinuiteten och den upparbetade goodwillen har varumärkena bidragit till.
Bolagsregistrering räcker inte
En firmaregistrering ger inte lika bra skydd som en varumärkesregistrering. En firmaregistrering ger skydd mot identiska och nästan identiska firmor och varumärken. Firmor, där det dominerande ordet – firmadominanten – skiljer sig åt med enbart en eller ett par bokstäver kan däremot registreras. Flertalet företagsformer ger dessutom bara skydd i ett län. I övriga Sverige kan således någon driva samma verksamhet under samma namn. Ett registrerat varumärke ger ett betydligt starkare och vidare skydd. PRV:s varumärkesavdelning godkänner sällan eller aldrig de små skillnader i ord som PRV:s bolagsavdelning godkänner. Många företag registrerar sin firmadominant som varumärke. Detta går bra om det inte inkräktar på något befintligt varumärke eller bolag. En firmaregistrering ger enbart rätt att använda hela namnet, inte bara vissa delar.
Varumärkesregistreringen ger skydd i hela landet och har i praktiken blivit det starkaste skyddet för ett namn en företagare kan ha. En aktiebolagsfirma ger visserligen också skydd i hela landet, men inte lika starkt som en varumärkesregistrering. En enskild firma, handels- eller kommanditbolag har bara skydd i det eller de län, där de är registrerade. Dessa kan i rent skyddshänseende registreras i flera län.
Förundersökning
Aktiebolagstjänst gör, för svenska ansökningar, två typer av förundersökningar, en mycket enkel som vi kostnadsfritt gör för alla våra kunder när de vill registrera ett varumärke, samt en fullständig undersökning som motsvarar Patentverkets egen vid registrering av en ansökan. Den enkla undersökningen görs på ordmärken och ord i figurmärken. Det innebär att vi kontrollerar ditt varumärkesförslag mot eventuella identiska varumärken, varumärkesansökningar och aktiebolagsfirmor.
Den fullständiga förundersökningen innebär att vi med hjälp av specialgjorda dataprogram kontrollerar ert varumärkesförslag mot befintliga varumärken, varumärkesansökningar, aktiebolagsfirmor och släktnamn. Sökningarna sker inte enbart mot identiska hinder utan alla typer av tänkbara förväxlingsbara ord kommer fram. Vi kontrollerar även mot de större språkens lexikon för att se om förslaget på ett främmande språk har en olämplig innebörd eller bara är en beskrivning av produkten och därmed oregistrerbart. Det är alltid tillrådligt att göra en fullständig förundersökning.
Vilket skydd ger ett varumärke?
Registreringen gäller från den dag då ansökan inkom till registreringsmyndigheten tills tio år förflutit från registreringsdagen. Därefter kan registreringen förlängas i ytterligare tioårsperioder utan begränsning. Vi bevakar er registrering och kommer i god tid innan det är dags att förnya att skriva till er och fråga om ni vill förnya registreringen, förutsatt att vi har tillgång till aktuell adress.
Skyddet innebär att ingen annan får i sin näringsverksamhet använda ett förväxlingsbart kännetecken. Inte på själva varan eller dess förpackning, i marknadsföringen eller affärshandling, ej heller muntlig användning eller som bolagsnamn. OBS! Skyddet gäller bara inom de varuslag och/eller tjänsteslag, för vilka registreringen eller inarbetningen gäller.
Vad kan registreras som varumärke?
Varumärken kan bestå av alla tecken som kan återges grafiskt, dvs ord, figurer, bokstäver och siffror samt mycket säregen utstyrsel av en vara eller dess förpackning. Även kombinationer av dessa kan registreras. När det gäller varas utstyrsel eller dess förpackning krävs att den måste vara mycket säregen.
Varumärken får inte innehålla eller bestå av något, som
kan förväxlas med kommunal, statlig och/eller internationell beteckning eller vapen,
uppenbarligen är ägnat att vilseleda allmänheten,
strider mot lag och ordning; är ägnat att väcka förargelse,
uppfattas som titel på annans skyddade konstnärliga eller litterära verk, där titeln är egenartad, eller kränker annans upphovsrätt till litterärt eller konstnärligt verk eller annans rätt till fotografisk bild eller mönster
är förväxlingsbart med annan näringsidkares namn eller firma, varumärke eller inarbetade varukännetecken,
är förväxlingsbart med varukännetecken som, när ansökan inges, används av annan samt ansökan gjorts med vetskap härom och sökanden ej använt sitt märke innan det andra kännetecknet togs i bruk.
Vad symboliserar ett bra varumärke?
lätt att minnas
egenartat
internationellt gångbart
lätt att uttala – kort, få stavelser, personlighet och inte alltför snarlikt andra märken.
För mer information om att skapa ett varumärke, se Aktiebolagstjänsts speciella information “Att skapa ett varumärke”.
Registrering i andra länder
Varumärkesregistrering görs områdes- eller landsvis enligt tre olika system. Ansökan om varumärke kan ske enligt tre alternativ
Internationell ansökan där man väljer vilka länder som skall ingå
EG-varumärke som ger en registrering i samtliga EU-länder
En nationell ansökan är lämplig om det bara är ett eller två länder man är intresserad av eller om det land man vill registrera märket inte har anslutit sig till den internationella överenskommelsen (Madridprotokollet). För internationella och EG-ansökningar, se vår särskilda information.
Genom internationella överenskommelser är varumärkeslagstiftningen relativt likartad i alla industrialiserade länder. Många länder har en bestämmelse om att utländsk sökande måste ha ett lokalt ombud. Aktiebolagstjänst har genom systerbolag och samarbetspartners väl etablerade kontakter i alla länder av betydelse. Om man gjort en ansökan i Sverige eller annat land har man genom en internationell överenskommelse sex månader på sig att sända in en ansökan i andra länder och då få räkna ursprunglig ansökningsdag som dag för ansökan även i dessa länder.
Watching – Bevakning
Watching är en internationell benämning på att låta bevaka sina varumärken så att andra näringsidkare ej registrerar varumärken som är förväxlingsbara med de egna. Genom Aktiebolagstjänst kan ni erhålla en sådan bevakning i Sverige och andra länder. Bevakningen sker med hjälp av speciella dataprogram, liknande de som används för förundersökning av varumärken. I de flesta industriländer kan både ord- och figurmärken bevakas.
Klassindelning
Varumärkesregistret är uppdelat enligt ett internationellt klassindelningssystem i 45 olika varu- och tjänsteklasser, varav 34 varuklasser och 11 tjänsteklasser. När man registrerar ett varumärke gör man det i en eller flera klasser. Kostnaden för registreringsansökan är beroende av i hur många klasser man söker registrering. Aktiebolagstjänst hjälper dig att placera dina produkter och/eller tjänster i rätta klasser. När en ansökan är gjord kan den inte utvidgas till att omfatta fler varu- och/eller tjänsteslag än vad den ursprungligen avser. Däremot kan man senare begränsa ansökan, om andra varumärken eller firmor motanförs som hinder. Det kan därför vara lämpligt att börja med att söka ett brett och därmed starkt skydd för att senare, om så blir nödvändigt, begränsa ansökan.
Vänta inte med registrering
I vår verksamhet kommer vi ofta i kontakt med kunder som ansöker om registrering av varumärke när det är för sent. Någon annan har hunnit före och registrerat ett förväxlingsbart märke. Vi kan t ex ta ett företag som i många år använt sin firmadominant som varumärke på sina produkter. När man nu ansöker om registrering av firmadominanten som varumärke visar den sig vara förväxlingsbar med ett annat märke inom exakt samma varuslag som bolagets produkter. Det motanförda, registrerade märket är betydligt yngre än bolagets firma, men denna har således ej hindrat varumärket från att registreras. Det registrerade märket omöjliggör däremot registrering av firmadominanten som varumärke. Man skulle alltså i ett mycket tidigare skede ha sökt registrering.
Särskiljningsförmåga
Idén med varumärken är att kunna skilja olika innehavares varor från varandra. Vissa märken saknar i och för sig den förmågan och kan inte utan vidare registreras. Märken som uteslutande eller med endast mindre ändring eller tillägg anger varans art, beskaffenhet, mängd, användning, pris eller geografiskt ursprung eller tiden för dess framställning är sådana som ej i och för sig har särskiljningsförmåga för att kunna registreras. Genom att använda ett sådant märke kommer kunderna mer och mer att uppfatta detta som ett varumärke och inte som en beteckning på själva varan. Man talar här om att inarbeta ett varumärke.
Ett märke som ursprungligen ej hade tillräcklig särskiljningsförmåga för att kunna registreras kan genom inarbetning uppnå sådan. För mer information om inarbetning se Aktiebolagstjänsts speciella information.
Skydd genom inarbetning
Skydd för ett varumärke kan erhållas på två vis, nämligen genom registrering eller inarbetning. En registrering ger skydd i hela landet och från dagen för ansökan samt för de varu- och/eller tjänsteslag man registrerat märket.
Skydd genom inarbetning ger bara skydd inom det område, geografiskt såväl som branschmässigt, där inarbetningen är fullbordad och består. När någon gör varumärkesintrång är det upp till varumärkesinnehavaren att bevisa att märket är inarbetat. Läs mer om hur man bevisar inarbetning.