Skapa ett varumärke
Börja med att fundera över vad det får kosta att ta fram ett väl fungerande varumärke. Tänk i termer av promille av beräknad framtida försäljning. Med 10 milj i omsättning per år i 5 år och en kostnad för varumärket på en promille skulle det bli 50.000 kr och 2 promille 100.000 kr. För det beloppet får man en hel del. Nedanstående tankegångar bygger dock på en lågprisvariant, där man gör det mesta av jobbet själv. Därigenom minimeras kostnaderna fram tills det är dags att sända in en registreringsansökan. Följande beskrivning avser ordmärken eller figurmärken med ett registrerbart ord. Vi tänker oss framtagning av ett nytt varumärke i fyra steg:
Ta fram/skapa namnförslag
Stryka omöjliga och olämpliga
Registrering
Analysera
1, Definiera för vilka produkter, varor och/eller tjänster märket skall användas. Är det en helt ny produkt som det inte finns någon allmän beskrivning för, generiskt namn, måste även ett sådant namn tas fram. Annars riskerar ni att ert varumärke används för att beskriva produkten som sådan och då förlorar så småningom varumärket sin förmåga att skilja era produkter från andra tillverkares liknande produkter. Vespa och Jeep är två exempel på märken som förlorat sin särskiljningsförmåga eftersom de numera används som allmänna benämningar på vissa typer av fordon.
2, Var skall märket användas, Sverige eller hela världen? Även om det bara är Sverige som är aktuellt bör ni tänka på att ordet ändå skall fungera på andra språk. Vem vill ha ett varumärke som på en utländsk marknad betyder dynga? Detta drabbade Rolls Royce för några år sedan, när man döpte en modell till Silver Mist. “Mist” betyder nämligen dynga på tyska.
3, Vilken målgrupp skall märket vända sig till? Vanliga konsumenter, barn eller läkare? Med andra ord, vilka kunskaper skall man räkna med att kunderna besitter?
4, Hur ser köpsituationen ut? Föregås köpet av en lång och väl genomtänkt köpprocess? Eller tar man bara första lämpliga tandkrämstub man hittar på hyllan?
5, Vilka associationer vill ni att varumärket skall ge? För en ny läskedryck kanske följande skulle vara aktuellt: syrlig, fruktig, lång eftersmak, släcker törsten, Söderhavet, m m.
6, Vilken marknadsposition hade ni tänkt eftersträva? Marknadsledande eller bara en i mängden? Ju högre upp man siktar, desto mer egenartat namn bör man satsa på. Ett varumärke som nästan är en beskrivning av varan är svårt att marknadsföra, så att inte också konkurrenterna får glädje av annonseringen. Har man däremot inte tänkt sig någon marknadsföring utan bara vill se till att produkten finns tillgänglig, kan det vara bra med ett namn som associerar till varuslaget.
Ta fram/skapa namnförslag
Nu kommer det svåraste, nämligen att komma på ett bra namn. Även om man inte tänker använda sofistikerade dataprogram typ AI för ordgenerering eller anlita språkexperter, så är det ändå möjligt att gå tillväga på ett systematiskt sätt.
Det tillvägagångssätt vi beskriver är lågprisalternativet där ni så långt som möjligt gör allt själv. Det andra alternativet innebär att ni tar hjälp av oss på Aktiebolagstjänst, språkexperter och specialister på att skapa nya varumärken och bolagsnamn. Vill ni veta mer om det alternativet, ring Aktiebolagstjänst så talar vi om vilka företag som specialiserat sig på just detta.
Idén med varumärken är att de skall särskilja olika innehavares varor från varandra. Märken som saknar den förmågan kan därför ej användas som varumärken. Ett exempel är att använda ordet cykel som varumärke för cyklar. Regeln är att ett märke som uteslutande eller med endast mindre ändring eller tillägg anger varans art, beskaffenhet, mängd, användning, pris, geografiska ursprung eller tiden för dess framställning, skall inte i och för sig anses äga särskiljningsförmåga för att kunna registreras som varumärke.
Vid registrering kontrollerar man även om märket har någon betydelse på något av de större språken. Sådana ord kan dock genom att användas som varumärken mer och mer uppfattas som varumärken i stället för som varubeskrivning. Man talar här om inarbetning. Inarbetningen är fullbordad, när det aktuella ordet inom den s k omsättningskretsen uppfattas som ett varumärke. När detta kan bevisas kan märket också registreras. Dock tar det lång tid innen ett varumärke blir inarbetet. Räkna normalt med fem år.
Observera vidare att det måste vara ett uttalbart ord. Varumärken som bara består av outtalbara bokstäver och/eller siffror kan inte registreras utan att först ha inarbetats på marknaden. Bokstavs- och siffermärken kan registreras som figurmärken om märket får en särskiljande utformning. Här får man inte skydd för de i figurmärket ingående bokstäverna eller siffrorna, bara i just märkets speciella utformning. För närmare information om inarbetning, se Aktiebolagstjänsts speciella info.
Här följer några idéer om hur man skapar ett namnförslag
1, Fundera över varumärkets maxlängd samt hur många stavelser som får ingå. Ju kortare ord och ju färre stavelser, desto lättare att uttala och komma ihåg, men också mycket svårare att hitta något ord som inte är upptaget. Ett kort och enkelt ord är självklart bäst. Är kundkretsen högkvalificerad och föregås köpet av en lång och väl genomtänkt köpprocess kan man tänka sig ett mer komplext ord.
2, Skall våra unika bokstäver Å, Ä och Ö ingå? Vi tycker att dessa bokstäver alltid bör undvikas helt. Skall ni gå utanför Sverige är vår uppfattning att dessa bokstäver absolut inte skall vara med. Rent praktiskt är det inte så klokt; t ex finns inga Å, Ä eller Ö på en engelsk dator, de egyptiska tryckerierna har nog inga Å, Ä eller Ö så när er agent där skall sända ut en pressrelease för att beskriva er produkt har han svårt att skriva ert varumärke korrekt. Även om ni inte nu avser att sälja produkten utanför Sverige så kanske det blir aktuellt längre fram och därför är det bra att redan nu tänka internationellt.
3, Nu är det dags att börja skapa. Ta fram en massa ord och orddelar som stämmer in på de associationer ni vill att märket skall ge. Gå igenom vad ni fått fram under analysen ovan. Ta hjälp av er lilla AI-gubbe, lexikon, ordböcker, uppslagsverk, Google. Gå till biblioteket.
4, Vill ni ha ett internationellt gångbart ord kan ni
A, Försöka hitta ord/orddelar som inte betyder något på något språk men som har ett enkelt och odiskutabelt uttal.
B, Titta efter ord som finns i någon språk/kultur som är universal, t ex latin- eller engelsklexikon.
5, Kombinera orddelarna med varandra och med andra verbala delar. Vrid och vänd på alla alternativen. Du bör åtminstone plocka fram något hundratal olika förslag innan ni börjar med gallringen. Ta gärna övrig personal, släkt och vänner till hjälp. Utfäst belöning till den som tar fram det namn som slutligen blir registrerat.
Stryk omöjliga och olämpliga
Nu kommer de många besvikelsernas tid när ni upptäcker att alla de bästa förslagen redan är upptagna eller olämpliga på någon marknad. Generellt kan man säga att ju mer tid, arbete och pengar ni lägger ned på förarbete i form av språklig granskning och kontroll mot befintliga varumärken och andra tänkbara hinder på de olika marknaderna, desto mer tid och pengar sparar ni längre fram.
Ni börjar med att göra följande första utgallringar. Det som skall kontrolleras är ifall förslagen är förväxlingsbara med efternamn, befintliga varumärken, inkomna ansökningar och bolagsnamn samt vad märket betyder.
OBS! Nedanstående enkla och mycket ofullständiga kontroller kan bara underkänna, ej godkänna.
1, Titta i telefonkataloger, tryckta eller på Internet och se om det finns några privatpersoner och/eller företag med namn enligt era förslag. Ni bör ha någon eller några av de mest omfattande katalogerna. Kontrollera med PRV:s namnenhet om det är någon som heter som era favoritförslag.
2, Ni måste också kontrollera i de stora språkens lexikon, dvs engelska, tyska, spanska och franska, så att inte märket bara är beskrivande enligt tredje stycket under rubriken “Ta fram/skapa namnförslag” ovan. Även om ni inte har för avsikt attt marknadsföra produkten utanför Sverige tycker vi ändå ni skall kontrollera att förslagen ej har en olämplig innebörd.
3, Kontakta Bolagsverket i Sundsvall och undersök om det finns några registrerade företag som är identiska med era förslag.
4, Kontakta sedan Varumärkesenheten i Söderhamn eller sök i PRVs varumärkesdatabaser och se om det finns några varumärken eller ansökningar som är identiska med era förslag.
Stöter ni på hinder enligt punkterna 3 eller 4 ovan, ta reda på om de omfattar samma eller liknande varor och/eller tjänster som ert. Det är endast då som de hindrar en registrering.
Kontrollerna enligt ovan blir mycket bristfälliga, bl a eftersom den person som bär samma namn som det tänkta varumärket kanske inte finns med i telefonkatalogen (på Eniro). Ni får heller inte fram om det finns några firmor, efternamn eller varumärken, som visserligen inte är identiska men ändå så lika att de skulle utgöra hinder vid en registrering. Vanliga lexikon innehåller normalt inte de fula ord man vill undvika. Men nu gäller det att stryka bort, inte att godkänna. Ni bör se till att ni inför nästa steg har minst fem-tio bra förslag kvar.
Marknadsanalys
Nu kommer vi till det stadium då vi skall försöka göra någon form av marknadsanalys för att få fram vilket namn som skulle vara bäst, sälj- och marknadsföringsmässigt. Vi måste ha klart för oss att hur vi än gör får vi bara besked om hur de olika orden uppfattas när de är nya för betraktaren. Vi får inte veta hur de tas emot efter en tids marknadsbearbetning. Anledningen till att ett ord lätt accepteras kan vara att det liknar ett annat ord man tycker om. Ett ord man tar avstånd från första gången har kanske efter en tids användning genom sin personliga och orginella uppbyggnad verkligen fastnat i minnet. Här nedan följer en beskrivning av en mycket enkel undersökning man kan göra själv.
1, Det enklaste sättet att testa förslagen på, är att ni skriver ner de olika namnen på likadana kort, ett ord på varje. Visa sedan de olika korten för lämpliga personer, minst tio men helst många fler. Se till att inte visa dem i samma ordning varje gång.
2, När ni visat korten låter ni era försökspersoner poängsätta och skriva ner alla ord de kommer ihåg. Gör sedan en sammanställning av resultaten. Har ni tur toppas listan av era favoritförslag.
Detta är en mycket enkel undersökning men den ger en viss indikation. Självfallet finns det mer sofistikerade metoder. Förslagsvis kan ni tala med er reklambyrå innan ni börjar.
Nu tar Aktiebolagstjänst över
Ni bör nu ha en lista som toppas av de ord ni helst vill se som ert varumärke. Nu kommer Aktiebolagstjänst in i bilden, ring 08-248340 eller maila [email protected]
1, Vi gör en fullständig förundersökning i Sverige av ert förslag, en undersökning som så långt det är möjligt skall efterlikna Patentverkets granskning när märket sänds in för registrering. Detta innebär att vi gör en datakörning mot varumärkesregistret och aktiebolagsregistret inklusive inkomna ansökningar samt släktnamnsregistret. Sökningarna sker inte enbart mot identiska hinder utan alla typer av tänkbara förväxlingsbara ord kommer fram. Vi gör sedan en manuell bedömning för att få fram vilka av dessa som vid en registreringsansökan kan tänkas motanföras som registreringshinder. Vi gör också kontroll i lexikon och uppslagsverk. Vid behov kontrollerar vi mot speciella facklexikon samt mot läkemedelsverkets register över läkemedel och naturmedel.
2, Därefter diskuterar vi resultatet med er och beslutar oss för att sända in en registreringsansökan eller göra en ny förundersökning av nästa ord på er lista.
3, Är det flera länder som är aktuella bör vi göra en förundersökning även i dessa. Vi tar ett land i taget och efter varje land beslutar vi oss för om vi skall gå vidare eller pröva nästa namn på listan.
Detta var den enkla lågprisvarianten. Tillåter er budget att ni låter proffs hjälpa er med att ta fram ett lämpligt varumärke, ring oss så berättar vi hur man gör och vilka man kontaktar.
Vi hoppas denna enkla information kan ge några idéer om hur man kan förfara för att få fram ett nytt varumärke. Har ni ytterligare frågor är ni välkommen att höra av er.